Zomervakantie juni 2013

Onze zomer vakantie in juni 2013 wordt "Het geheim over de grens". Net als vorig jaar besluiten we onze zomervakantie in twee delen op te splitsen. Juni wordt het eerste deel en september het tweede deel.

7 - 9 juni

We rijden vrijdagavond naar onze eerste camperplaats in Borken op ongeveer 160 km afstand van Weesp. Het is een camperplaats vlakbij een bad met sauna. Zaterdag fietsen we ca. 50 km. Op het dorpsplein kopen we eerst nog asperges en aardbeien, heerijk. We hebben ze nog niet veel gegeten dit seizoen. Daarna rijden we bij de camping rechtdoor. Op de bonnefooi en dat zullen we weten. Het is zoeken naar ons rondje. Rijden niet altijd op de rustige weggetjes zoals we willen. Uiteindelijk hebben we het wel door hoe het hier werkt. Zo veel als mogelijk de rode fietsroutes aanhouden. Maar, niks knooppunten zoals gedacht. 's middags kunnen wij het stadje nog even inlopen en genieten van een terras met uitzicht.

Het blijkt s' avonds lekker rustig toeven op de camperplaats. Het is er gratis vlakbij ook een woonwijk. Er zijn weer campers weggegaan en gekomen. Zondags doen we een ander toertje en dat gaat heel goed richtng Velen. Terug raken we in gesprek met onze buurman. De baas van de plaatselijke DLRG. De Deutsche Lebens- und Rettungsgesellschaft. 's avonds komen de jongens terug met de bus en de reddingsboot. Zondagavond gaat er echter een weer op stap. De man legt uit dat zijn jongens naar Magdenburg gaan om te worden ingezet voor de evacuaties daar in verband met het hoge water. Op de radio horen wij dat de waterstand in zo'n 100 jaar niet zo hoog is geweest en dat er 23.000 mensen moeten worden geëvacueerd. Ontzettend. De DLRG is een grote organisatie in Duitsland te vergelijken met onze KNRM. Bestaat uit vrijwilligers. De jongens krijgen per jaar zo'n 500 euro vergoeding en betalen hun kleding notabene zelf. Daarnaast hebben zo ook nog allemaal een gewone baan en moet de baas hun inzet natuurlijk goedkeuren.

10 en 11 juni

Münster-Wolbeck is onze volgende camperplaats, voor een bezoek aan Münster. 's middags gaan stappen we op de fiets naar de stad. De afstand is maar 4 km. Het is een prachtige stad, maar erg druk. Het zou er fietsvriendelijk moeten zijn. Er is een ring rondom de stad voor fietsers. Wij ervaren het als heel erg op je tellen letten. Voor en achter en om je heen kijken met fietsen is niet fietsvriendelijk. Het mooie weer doet meer lonken naar een terras dan naar een bezoek aan musea. We bekijken dus de prachtige gevels aan de buitenkant als ook de kastelen en mooie kerken.

De camperplaats is voor een camping, druk en prijzig € 15 en dan moet je voor servicen en water nog apart betalen. Het is er wel druk en het is ook de enige mogelijkheid om Münster te bezoeken.

Dinsdag stappen we op de fiets voor een rondje. We proberen een beschrijving te volgen van de camping. Dat lukt toch ook weer niet. Een groot deel volgen we de Werse, dan moeten we afbuigen en belanden tenslotte ongewild toch weer in Münster. Bij een kruising twijfelen we of we nu wel of niet over kunnen steken. Na de oversteek stoppen we bij een "ANWB" bord en hebben prompt een politieman op de fiets naast ons. Hij geeft ons een waarschuwing omdat we door rood zijn gereden en Münster is een zeer gefährliche stad! Ja dat hadden we al gemerkt. Hij is ons genädig en geeft geen bon van € 125. Is de hollanders wel een beetje gunstig gezind, ze zijn veel aardiger als de duitsers en bovendien is zijn zus in Rotterdam woonachtig. Wij blij. Geeft ons dan ook tenslotte nog een goed advies om ons rondje te vervolgen. Wij weer verder. We rijden toch niet helemaal op mooie fietspaden zo vinden wij. UIteindelijk komen we in Greven en na de italiaan daar rijden we terug naar Münster. Nu wel over mooie fietspaden, landstrassen en zelfs smalle strookjes bos.

12 juni

Vandaag laten we Münster maar achter ons. Verder naar een hopen wij meer natuurlijke streek voor nog mooiere fiets- en wandelrondjes. Het weer wordt steeds beter. De camperplaats is in Bad Essen. We staan daar vlakbij een jachthaventje. Mooie plek voor wel 50 campers. We staan er met zo'n tien stuks. De plaats zelf heeft een mooie oude kern van vakwerkhuizen. Door de Gartenschau van 2009 (een soort van Floriade) is er met EU geld het nodige gespendeerd. O.a. is er een prachtig gradierwerk gemaakt. Zout komt uit de grond in Harpen en komt in dit Gradierwerk. De sole, zout is 38% zouter dan het zout in de dode zee.